اختلالات به نوبت:

صبا رضایی- بعد از خبر اختلالات سروش این‌بار ایتا نیز از نظر فنی دچار مشکل شد‌. پیام‌رسانی که برخی کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری و ارائه‌کنندگان نرم‌‌افزارهای داخلی از آن تعریف کرده و بهترین و کارآمدترین پیام‌رسان داخلی می‌نامیدند نه تنها کارآمد نیست بلکه امکانات چندانی نیز به کاربران خود ارائه نمی‌دهد‌. ایتا اگرچه امکان پرداخت الکترونیکی را برای کاربران فراهم کرده اما در این حوزه هم محدودیت‌های بسیاری دارد، نبود سیستم پیام صوتی و تصویری، عدم امکان سیکرت چت و اکنون اختلال چند روزه در این پیام‌رسان آن را از لیست پیام‌رسان‌های کارآمد خط زده است‌. عده‌ای از کاربران ایتا عنوان می‌کنند که هرزمان که این پیام‌رسان را باز می‌کنند ناچار هستند تمامی پیام‌های خود را به‌طور مجدد مرور کنند و آن را تجلی تکرارها نامیده‌اند‌. عده‌ای هم معتقدند که این پیام‌رسان از جمله بی‌هویت‌ترین پیام‌رسان‌های داخلی به شمار می‌رود‌. اگرچه خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر اینکه بانک ملی سرمایه‌گذار آن است منتشر شده اما این بانک رسما آن را تکذیب کرده است‌. دلیل چنین خبرهایی نیز امکان پرداخت الکترونیکی و تبادلات مالی بوده است‌. گروهی از کاربران هم اعلام کرده‌اند که این پیام‌رسان توانایی پذیرش کاربر جدید را ندارد‌. کارشناسان معتقدند پیام‌رسان‌های داخلی باید کیفیت خدمات‌رسانی خود را افزایش دهند و سرورهای خود را برای خدمات‌رسانی به کاربران ارتقا دهند‌.
دسترسی به ایتا غیرممکن شد
گزارش‌های کاربران حاکی از آن است که دسترسی به شبکه اجتماعی ایتا در طول روزهای گذشته غیرممکن شده است‌. کاربران در هنگام مراجعه به این شبکه اجتماعی با پیام زیر مواجه می‌شوند: «با سلام و سپاس از شما برای انتخاب ایتا، به دلیل به‌روزرسانی و ارتقای سرورها، موقتا ارسال کد برای کاربران جدید مقدور نیست‌. پس از ارتقای سیستم، اطلاع‌رسانی خواهد شد‌. پوزش ما را پذیرا باشید‌.»
این در حالی است که پیش از این مدیر پیام‌رسان ایتا در برنامه ثریا با موضوع بررسی پیام‌رسان‌های ایرانی گفته بود: پیام‌رسان ما به گونه‌ای طراحی شده است که اگر اینترنت کشور از اینترنت جهانی قطع شد خللی در کار این پیام‌رسان پیش نخواهد آمد‌.


شبکه پیام‌رسان ایتا چند وقتی است در رده پیام‌رسان‌های بومی مورد حمایت شورای مجازی قرار گرفته اما با این حال دسترسی به آن برای کاربران چندان تعریفی ندارد‌.
معایب پیام‌رسان ایتا
ایتا دارای ضعف‌ها و مشکلات بسیاری است‌. به عنوان نمونه از ویژگی‌های بد پیام‌رسان ایتا، کپی بودن سورس این نرم‌‌افزار است‌. با یک بررسی ساده می‌توان به این موضوع پی برد که مسوولان این پیام‌رسان برای اینکه بتوانند یک پیام‌رسان قابل قبول برای کاربران ایرانی طراحی کنند، دست به استفاده از سورس تلگرام زده‌اند و بر خلاف پیام‌رسان سروش، بله و دیگر پیام‌رسان‌های ایرانی در برنامه‌نویسی صفر تا صد آن اهمال کرده‌اند‌.
یکی از نقاط قوتی که معمولا مسوولان برای پیام‌رسان‌های داخلی مطرح می‌کنند، امکان استفاده از خدمات مالی و بانکی در این نرم‌‌افزارهاست ولی پیام‌رسان ایتا به‌طور کلی از کوچک‌ترین امکانات جانبی این چنینی بی‌بهره است‌. در حالی که به‌طور مثال در اپلیکیشن پیام‌رسان بله، به کامل‌ترین امکانات مالی و بانکی دسترسی دارید یا اینکه از طریق پیام‌رسان سروش امکان خرید شارژ و پرداخت قبوض فراهم است، در ایتا خبری از این امکانات نیست و عملا هیچ فایده‌ای برای کاربر ایرانی ندارد‌.
مسوولان وزارت ارتباطات از مزایای پیام‌رسان‌های داخلی برای کاربران ایرانی سخن می‌گویند که پیام‌رسان‌های خارجی امکان ارائه آنها را ندارند ولی به نظر می‌رسد تنها قابلیت و امتیاز اپلیکیشن پیام‌رسان ایتا ایرانی بودن آن است‌. از سوی دیگر ایتا هیچ امکانی را برای تماس صوتی و تصویری کاربران قرار نداده است‌.
اعتمادسازی یک‌شبه و با زور ممکن نیست
به گفته کارشناسان فناوری اطلاعات، نرم‌‌افزارها باید سرورهای خود را تقویت کنند و به تدریج کیفیت خدمات‌رسانی خود را افزایش دهند‌. یک‌شبه نمی‌توانند کاربران بسیاری را جذب کرده، به آنها خدمات مطلوب ارائه کنند یا اعتمادسازی کنند‌.
بهناز آریا، متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: مشکل پیام‌رسان‌های داخلی به هیچ وجه حمایت دولت نیست و قرار نیست حمایت دولت موجب شود که این پیام‌رسان‌ها به امنیت و توانمندی خاصی دست پیدا کنند بلکه خود دست‌اندرکاران و مدیران پیام‌رسان‌ها ‌باید چنین توانمندی‌هایی را ایجاد کنند‌.
او افزود: زمانی که یک محصول فناوری و نرم‌‌افزاری ایجاد می‌کنیم ‌باید آن را بر اساس کیفیت و استانداردهای جهانی تولید کرده و به بازار عرضه کنیم‌. به‌طور کلی در زمینه نرم‌‌افزارها و محصولات فناوری مساله اصلی زیرساخت و ساختار پلتفرمی است که ایجاد می‌شود و بر اساس آن ‌باید برای تعداد مشخصی کاربر طراحی شود‌.
آریا در ادامه بیان کرد: نرم‌‌افزارها و پیام‌رسان‌های جهانی در طی مدتی طولانی و با سطح کارشناسی بالایی به کیفیت مطلوب دست پیدا کرده‌اند و سپس بر اساس افزایش تقاضا زیرساخت‌ها و کیفیت خدمات‌رسانی خود را بهبود داده‌اند‌.
او با اشاره به اینکه نمی‌توان یک‌شبه و با اجبار کاربران زیادی را جذب کرد اظهار کرد: نمی‌توانیم یک‌شبه پیام‌رسان‌ها را به کاربران بسیاری ارائه کنیم و انتظار داشته باشیم با مشکل سرور و امنیت نیز مواجه نشویم‌. این امر زمان‌بر بوده و مدیران پیام‌رسان‌ها باید تلاش کنند به مدلی و امکاناتی دست پیدا کنند که کاربران به دلیل سرویس‌رسانی مطلوب علاقه‌مند به استفاده از آن نرم‌‌افزار شوند.
این متخصص فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که تلگرام با وجود بروز اختلالات و مشکلات همچنان کاربران خود را حفظ کرده و اعتماد آنها را از دست نداده است بیان کرد: تلگرام از ابتدا سرویس‌رسانی مطلوبی داشته اما به تدریج این سرویس‌رسانی را به شدت ارتقا داده است‌. در صورت بروز اختلال نیز نقشه قطعی و اختلال خود را در اینترنت منتشر می‌کند و اعلام می‌کند مشکل از چه بوده، کدام سرور یا پاوری قطع شده و به صورت شفاف اعلام می‌کند که به‌طور مثال تلگرام تا چهار ساعت دیگر وصل می‌شود‌.
او افزود با این اقدام تلگرام اعتمادسازی می‌کند و اعتماد کاربران خود را از دست نمی‌دهد‌. پیام‌رسان‌های داخلی نیز یک شبه و با فشار نمی‌توانند جذب مخاطب کرده و اعتمادسازی کنند‌. از سوی دیگر این پیام‌رسان‌ها ‌باید تلاش کنند سطح کیفیت خود را بهبود بخشند‌.
ضعف زیرساخت‌ها و سیستم پشتیبانی
به گفته کارشناسان ضعف زیرساخت‌ها و سیستم پشتیبانی از عمده دلایل ایجاد اختلال در پیام‌رسان‌های داخلی مانند ایتا به شمار می‌رود‌.
سینا تقوی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد اختلالات در پیام‌رسان‌های داخلی، ضعف زیرساخت‌ها و سیستم پشتیبانی این پیام‌رسان‌هاست‌. مدیران و کارشناسان پیام‌رسان‌های داخلی باید زیرساخت‌ها و پشتیبانی را تقویت کنند تا بتوانند خدمات‌رسانی مناسبی به کاربران داشته باشند‌.
او افزود: به‌طور کلی سرور ایران مناسب و کارآمد نیست، از نظر تکنولوژی و کارآیی نیز در اندازه‌ای نیست که در زمان برخورد با مشکل و یا افزایش تعداد کاربران و داغ کردن سرورها بتواند مشکلات را رفع کند‌. در واقع پیام‌رسان‌های داخلی جوابگوی کاربران اینترنتی زیاد نیست‌.
تقوی راهکار جذب مخاطب برای پیام‌رسان‌های داخلی را در ارتقای این پیام‌رسان‌ها دانست و گفت: دولت و مدیران پیام‌رسان‌های داخلی ‌باید مردم را در انتخاب پیام‌رسان‌های خود آزاد بگذارند و از سوی دیگر سرورها و زیرساخت‌های پیام‌رسان‌های داخلی را به اندازه‌ای تقویت کنند تا خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهند‌.
سخن آخر
اعتمادسازی، جذب مخاطب و خدمات‌رسانی مطلوب یک‌شبه ممکن نیست‌. پیام‌رسان‌های داخلی با حذف رقیب خارجی محبوبی مانند تلگرام، دریافت وام پنج میلیارد تومانی، حمایت همه‌جانبه دولت، تبلیغات گسترده برای جذب مخاطب بازهم در فعالیت خود ناموفق بوده‌اند و دلیل اصلی آن ضعف در زیرساخت‌ها و کیفیت نامطلوب خدمات‌رسانی است‌. حمایت از کالای ایرانی در صورتی مطلوب است که کالای ملی باکیفیتی به مردم عرضه شود‌.
سایر اخبار این روزنامه
نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند پیگیری وضعیت خانه و باغ دکتر مصدق به مناسبت سالروز تولدش؛ آزادی فلسطین سنت الهی است آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند دلار زدایی از اقتصاد ایران ترس پیونگ‌یانگ از تکرار سناریوی لیبی سناریوهای آینده بورس ثبت رکورد جدید گران‌ترین خانه‌های تهران در زمستان 96 به روایت مرکز آمار؛ رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: ملت غرغروی ایران! دن‌کیشوت‌های حزبی! راهکاری برای عبور تهران از بحران استراتژی توسعه صنعتی پس از سه سال هنوز در خواب است توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس‌جنوبی؛ اختلالات به نوبت: بی‌اطلاعی از جزییات قرارداد توتال انتخابات عراق و برآیندهای داخلی و خارجی بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی